- Amning!

Jag har alltid tänkt att "självklart ska jag amma". Varför inte, det anses ju vara det
bästa för barnet och man vill väl ge sitt barn den bästa starten i livet? Men för vissa
fungerar det ju inte och då är det ju helt enkelt så, andra kanske också vill dela på
ansvaret och göra sin partner mer delaktig i barnets måltider och den mysiga stund
som detta ger, då väljer man ersättning istället. Som sagt, "självklart ska jag amma"
har jag jag sagt hela tiden.. Enda tills jag börja läsa om just amning och andras upplevelser.
Det verkar ju vara den svåraste uppgiften någonsin! Okej, att skaffa barn medför många utmaningar
och uppofringar, men snälla nån. Allt läsande har gjort mig totalt avskräckt inför detta.
Bröst som hela tiden läcker, en unge som sitter fast i tutten 24/7, alla dessa amningsinlägg
och bh'ar som man måste ha, ditten och datten. Gud vad komplicerat allt blev nu kände jag. 
Fördelen med ersättning för oss, (om vi nu skulle välja det alternativet) är ju det
att Rebecca kan bli så mycket mer delaktig i klimpens måltider och också
njuta av den här (oftast) mysiga stunden. Det känns som att det är ganska behövligt faktiskt. 
 
Hur har ni gjort? Har ni ammat? Hur länge har ni ammat osv? 
Kan man växla mellan bröstet och flaskan, vilket är bäst?
 

Vill även passa på att tacka för alla barnvagns tips som vi fick! 
Vi har faktiskt beställt vagn nu och det blev denna:
Leviroo due 2


Kommentarer
M. Elgh

Att amma är jättemysigt tyckte jag. Men även kladdigt och besvärligt när man inte är hemma. Får jag välja ska jag amma och ge flaskan. Om det fungerar. Då kan man även avlastas lite på nätter osv :) ta det som det kommer skulle jag ge som tips, även om det tipset kanske inte var så konkret ;) kram Mickis

2012-10-19 @ 19:26:01
simone

Tycker absolut att du ska amma!!! Pumpa ur så kan Beccis mata och få ta del av det på det viset. Näringsrikt,närhet du har alltid maten med dig lagom tempererad. Kladdigt,läcker,amningskupor m.m sant! Men det är bara en kort period.
Puss & kram
Svärmor <3

2012-10-19 @ 19:37:59
Mandy & River - I väntan på liten nr2

Jag tycker absolut du ska amma om du kan :) Så jobbigt är det inte.. och visst, i början gjorde det sjukt ont när mjölken rann till och man kan läka, men man tjänar så mycket på ammningen.. jag började jobba två kvällar i veckan när river var en månad och då åt han ur flaskan.. funkade hur bra som helst.. Så jag har inget emot ersättning heller, men man kan ju alltid pumpa ut annars :) Så kan dom ändå få bröstmjölk fast i flaska.. Sen kan det ju vara skit jobbigt om dom vill amma ofta och hela tiden, det ville aldrig River (bara på natten) så jag vet inte riktigt hur man reagerar då.

Denna gång ska jag absolut pumpa ut och se till att marcus kan mata på kvällarna och nätterna när hanär hemma.. Just för att vi har River att ta hand om också och jag inte vill sitta och amma hela tiden och förlora massa tid med honom.. Och jag kommer försöka ge flaskan på kvällen, det sista målet för att jag tror ärligt att barn som äter ur flaskan sover bättre, då dom inte får det här närhetsbehovet som River hade.. han skulle ha bröstet i munne på natten tills vi slutade vid 10 månader, nu hade ju inte han napp. tar bebisen napp så går det kanske enklare :) Men ge amningen en chans iaf :) Du kan ju alltid sluta :)

2012-10-20 @ 07:35:26
URL: http://mandyyss.blogg.se
Madde

Kevin kunde nästan inte ammas, han skrek mest hela tiden då han inte fick riktigt tag och blev arg, vi tragglade på och tränade kanske varannan timma tills jag fick nässelfeber och åt medicin så jag inte fick mer. Dock pumpade jag hela tiden när vi försökte, lite jobbigt och bökigt kanske, men som sagt, det är väldigt lämpligt att alltid ha med sig maten i lagom temperatur. Tycker att du ska amma om det går och pumpa och ha i kylen så kan frun din också ge ibland :) Er lilla familj finns ofta i mina tankar! :)

2012-10-20 @ 21:17:22
Isabell / Keilys.org - Illustration & design

Min vän ammade sin son i ungefär 1 1/2 månad, sedan började hon med ersättning tror jag det blir. Aldrig sett henne amma sedan dess i alla fall :)

2012-10-22 @ 17:43:31
URL: http://keilys.org
Linnea

Det finns inget mysigare än att amma! Jag hade inga problem med läckande bröst osv :) Vi började ge Wille ersättning på kvällarna när han var tre månader, då han inte höll sig mätt under natten, och efter det tyckte han det var bättre med flaska (det går fortare).. Jag upplevde dock att Wille fick mycket mer ont i magen av ersättningen, samt att han kräktes mer :) Dessutom försvinner mamma-kilona på ett kick, när man ammar ;)

2012-10-25 @ 15:29:04
Sofie

Klart att du ska amma Elin det finns inget som är hemskt med det, och för att becka mer delaktig kan du ju pumpa. Man ska inte läsa så mycket då alla vi är olika så också våra barn och det folk skriver är ju bara problemen så är det alltid. Ja hade inga somhelst problem med att amma Engla allt gick jättebra och det kommer det säkert göra för er också

2012-11-04 @ 17:22:58
Sharon

Jag har helammat min dotter och ammar henne fortfarande (hon är 8 månader nu) och jag säger som alla andra,det är jättemysigt! Jag tycker inte alls att det har vart jobbigt utan snarare lättare,maten är alltid klar och perfekt så du behöver aldrig bekymra dig om du går nånstans,det har ju till exempel hänt att mitt i en promenad när hon var liten vlev hungrig och då var det skönt att ha amningen. Det var bara att leta upp en plats och mata henne. Fast i början är det jobbigt. Cassandra ville äta jämt så jag satt från 16-22 på kvällen och amma henne nästan konstant och dom vill äta typ varannan timme om inte varje. Sen blir inte alltid allt som man har tänkt sig. Cassandra vägrar napp och hon har aldrig tagit flaska utan bara pipmugg (jag testa nappflaska när jag skulle börja ge henne vatten nu). Fast tiden går fort och jag kommer amma cassandra tills hon är 1 år och jag skulle aldrig göra nått annorlunda även om det var jobbigt i början :) för det finns inget bättre än att se henne ligga och gosa med tutten,hon älskar det och är så nöjd. Det är ju så mycket mer för dom små,det är ju värme,kärlek,närhet,tröst och trygghet. Verkar som många glömmer bort det idag,nu menar inte jag att du inte tänker så,så ta det inte så :)

2012-11-25 @ 18:02:46
Linga

jag ammade till min son var 8 månader och dom tre första månaderna var skit jobbiga då ammade han en gång i timmen och på kvällen fyra timmmat i sträck...så det är bra att veta om det blir så när du ammar ska du inte ge upp..för det tar tre månader innan det "ställs in" hur mycket mjölk som ska komma typ :p

2012-11-25 @ 19:25:54
URL: http://www.lingah.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

makingababy

Mamma, mamma, barn.

RSS 2.0