- Mat!

Emilio började med smakisar väldigt tidigt, han var 3 månader och 1 vecka ungefär när
vi började med gröten. Vid 4 månader fick han gröt till frukost och mat till middag. 
Purér som jag då gjort själv. Hans favoriter var;
 
Majs och potatis.
Broccoli, blomkål och potatis.
Palsternacka och potatis.
 
Jag älskar att laga mat, och just därför väljer jag att göra mat till Emilio. 
Dessutom kan jag själv välja de råvaror som jag vill ha, jag vet vad jag
har i och vad som är bra. Jag säger inte att burkmat är dåligt, Emilio får också
burkmat ibland, mest för att testa olika rätter som jag sedan kan göra själv.
Fördelen med att göra egen mat är att det är betydligt billigare och du själv kan se till
att ditt barn får i sig dom bästa råvarorna. 
 
Emilio är oerhört matglad och vill smaka på allt. Ligger det en chipspåse på
bordet så vet han att innehållet är ätbort och sitter och gapar och glor på oss
tills han får smak. Och nej, vi matar honom inte med chips, men ja, han har fått smaka en 
liten bit en gång. Det var inte jätte populärt.
 
Emilios favorit just nu är fisk. Torsk eller lax spelar ingen roll. Men laxen som jag har gjort nu
älskar han. Lax, potatis, palsternacka, morot. Så himla enkelt att göra.
 
Koka potatis.
Koka laxfilé, lite riven palsternacka och morot tillsammans.
Sila av när det är klart.
Häll ut det mesta av vattnet från potatisen, släng i laxen och resten
samt en skvätt grädde, dill, ev lite persilja, vitpeppar och en liten bit fiskbuljong.
Låt det puttra i 2-3 minuter och kör det sedan med stavmixern, antingen tills
det blir helt slätt eller så det är lite "tuggmotstånd". Emilio har lite tuggmotstånd, men
inte alls mycket. Mest för att han ska lära sig att tugga och hantera maten så att
han inte sätter i halsen. 
 
 
Matglad kille! 
 
 
 
 


Kommentarer
Josefine

Tusen tack för detta inlägget! :)
Men bara en fråga, varför började ni med gröt så tidigt? Spädbarn ska ju inte få provsmaka mat förrän de är 4 månader och inte börja äta burkmat eller hemmagjord mat "på riktigt" förrän de är 6 månader, eftersom att de inte är färdigutvecklade för att klara av det.. Men var och en gör ju självklart som den vill ändå! Alla följer ju inte råden som finns. Var bara nyfiken på hur ni tänkte! :)

Svar: Man får börja ge smaksatt vid 3 månaders ålder. Vilket vi gjorde. Sen att alla BVC i hela Sverige säger olika saker är ju en annan sak. Sunt förnuft brukar jag gå efter. Det finns även en anledning till varför det finns att köpa burkmat från 3-4 månader. Emilio blev inlagd för RS vid 9 veckor, efter det började han att krångla med flaskan och han sov aldrig på nätterna, av inrådan på BVC fick vi börja med lite gröt strax efter 3 månader. Han älskade det, och började lugna ner sig, han blev en mättare och gladare pojke och strax efter 4 månader ville han knappt ta flaskan med ersättning alls förutom på natten när han var för trött för att bry sig. Så istället för att bråka och gå efter vad som anses vara "normalt" i vissa ögon så gör vi på vårt sätt. Emilio älskar mat och växer och går upp i vikt precis som han ska. BVC har även nu sagt åt oss att skippa ersättningen totalt och bara äta mat eftersom han mår så bra av det. Sen är det ju så att alla bebisar är olika, hade inte Emilio varit redo så hade vi naturligtvis inte fortsatt med maten. :p
Elin & Rebecca

2013-08-07 @ 11:47:59
Frida

Du är duktig Elin =)

2013-09-24 @ 07:28:37


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

makingababy

Mamma, mamma, barn.

RSS 2.0